اطلاعات لازم حقوقی در جرائم پزشکی(اشتباهات فردی پزشک)

آشنایی و اطلاع رسانی از قوانین پزشکی (گردآوری شده)

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

اطلاعات لازم حقوقی در جرائم پزشکی(اشتباهات فردی پزشک)

۴۰۲ بازديد
متأسفانه امروزه با دلیل اشتباهات فردی (شخص پزشک) فاجعه در خصوص سلامت افراد به وفور دیده می شود. جرائم آن را در زیر بررسی می کنیم:

  • جرم عمدی:باسوء نیت٬ قصد فعلی و قصد جرم همراه است و دارای مجازات قصاص می باشد.
  • جرم غیر عمد (شبه عمد): همراه با تقصیر است و قصد فعلی وجود دارد ولی قصد جرم ندارد که مجازات آن دیه است.
  • خطای محض بدون سوء نیت و بدون تقصیر:در این مورد که نه قصد فعل و نه قصد جرم دارد که مجازات آن دیه است (این حالت غیر عمد بوده و خطای انسانی عامل آن بود).

 بی مبالاتی:شامل ترک فعلی است که از نظر علمی و فنی انتظار انجام آن از پزشک می رود ولی صورت نپذیرفته است. موارد آن شامل:  و عدم انجام مشاوره های لازم و اخذ شرح حال و معاینه دقیق قبل از عمل جراحی یا اقدام درمانی٬ یا معاینه نکردن قلب و عدم تهیه نوار قلبی قبل از بیهوشی٬ عدم تدارک و تهیه تمهیدات لازم مثل آزمایش ها و عکس های رادیولوژی و غیره جز بی مبالاتی هستند. بنابراین در بی مبالاتی عملی باید انجام می گرفت ولی صورت نپذیرفته و جنبه منفی یا عدم انجام کار مطرح است.

  • بی احتیاطی :بر خلاف بی مبالاتی جنبه مثبت و وجودی دارد یعنی اینکه فعلی انجام گرفته که از نظر علمی و اصول پزشکی نباید انجام میگرفت. لذا پزشک توجه و دقت کافی در امر درمان یا آزمایش را مبذول نداشته ٬ یا مرتکب اشتباه یا زیاده روی شده ٬ در نتیجه ضرر جسمانی یا روانی برای بیمار ایجاد کرده است.از جمله مثالهای این مورد ٬ پاره شدن روده در حین اعمال جراحی شکم٬ جاگذاشتن وسایل جراحی یا پانسمان در داخل بدن ٬ هرگونه دستکاری نابجا در اعضایی که در مجاورت عضو مورد عمل قرار دارند٬ تجویز دارو بیش از میزان لازم و نظایر آن قابل ذکر است.
  • عدم مهارت:شامل مواردی است که پزشک تبحر علمی و فنی لازم را برای انجام کار بخصوصی نداشته باشد٬ مانند عدم تصمیم گیری به موقع٬ نداشتن سرعت لازم برای انجام عمل جراحی و جلوگیری از عوارض قابل پیش بینی . مهارت یک پزشک٬کارایی و توانایی او در انجام وظیفه ای است که بر عهده میگیرد و عدم مهارتش به ناتوانی او یا فقدان کارایی اش برای انجام امور تخصصی پزشکی یا جراحی وابسته است. عدم مهارت ممکن است از نوع عملی باشد و ناشی از تازه کار بودن یا بی تجربگی ٬ یا از نوع علمی باشو و حاکی از بی سوادی و عدم بهره وری کافی از دانش پزشکی ٬ که به هر صورت نمی تواند عذر موجه یا از بین برنده مسئولیت برای قصور پزشک باشد. عدم مهارت به صورت ندانم کاری یا دست پاچگی در جراحان و متخصصان تازه کار اغلب هنگامی دیده میشود که در حین عمل جراحی یا اقدام درمانی تخصصی با واقعه ای غیر عادی روبه رو می گردند. برای مثال ٬بیماری بدنبال شکستگی چند قطعه ای و داخل مفصلی انتهای تحتانی استخوان فمور راست به دست یک متخصص ارتوپدی تحت عمل جراحی قرار میگیرد و متاسفانه پزشک معالج برای درمان این شکستگی پیچیده و مشکل از روش درست و منطقی استفاده نمیکند و این امر سبب جوش نخوردن استخوان و بروز عوارض عفونی در مفصل شده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.