مسئولیت پزشک در قبال تشخیص اشتباه چیست؟

آشنایی و اطلاع رسانی از قوانین پزشکی (گردآوری شده)

یکشنبه ۰۵ فروردین ۰۳

مسئولیت پزشک در قبال تشخیص اشتباه چیست؟

۴۰۷ بازديد


مسئولیت پزشک در قبال تشخیص اشتباه چیست؟ آیا تشخیص اشتباه پزشک، قصور پزشکی محسوب میشود؟ شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه چگونه است و به چه مرجعی باید مراجعه کنیم؟ 

 


بایدها و نبایدهای علم پزشکی و پزشکان

بررسی وضعیت فی الحال بیمار حین مراجعه به دکتر و آگاهی از سابقه وضعیت بیمار با پرسش از وی و انجام آزمایش های لازمه در جهت تشخیص بیماری از حداقل ها و جزو مقدمات تکالیف و فنون علم پزشکی میباشد. پیش از تنظیم شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه با تدقیق در موارد فوق عقلا میتوان پی برد که پزشک مرتکب قصور، خطا، بی احتیاطی و کم کاری شده است یا خیر.

در برخی از موارد شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه، بقول معروف با یک حساب سرانگشتی هم میتوان متوجه شد که پزشک مرتکب خطا و قصور پزشکی شده است یا خیر. مانند آنکه بیمار با سابقه بیماری قلبی با دردی شدید در قفسه سینه به پزشک مراجعه کند و پزشک بدون اخذ نوار قلبی یا سایر آزمایشهای لازمه صرفا به این دلیل که بیمار گفته غذای نامناسبی خورده است، برای وی داروی معده تجویز نماید و درد ایشان را منتسب به ناراحتی معده تشخیص دهد. در این هنگام شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه دارای محمل و اعتبار میباشد.

◁◁ بیشتر بدانید:  وکیل شکایت از پزشک | شکایت از پزشک متخلف

عوامل موثر در شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه

  • مسئولیت کادر درمان چیست؟
  • آیا پزشک داروخانه باید دارو را چک نماید؟
  • کنترل تجویز داروی نسخه نویسی شده بعهده پزشک داروخانه است؟
  • آیا پرستار مسئولیت دارد؟
  • اگر پرستار متوجه تجویز داروی اشتباهی بشود باید چکار کند؟
  • آیا باید پرستاری داروی تجویز شده بر مبنای تشخیص پزشک مربوطه را کنترل نماید؟

خوب است بدانید هنگامیکه به طرح شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه اقدام مینمایید، مسئولیت سایر اشخاص دخیل در اتفاق را مورد غفلت قرار ندهید.

پزشک داروخانه میبایست نسخه پیش روی را چک و کنترل نماید. در مواردی که بیماری خاص و یا شدید میباشد، داروهای آن نیز خاص و متفاوت است. وکیل جرائم پزشکی بعنوان مثال میگوید: تصور نمایید شخصی که درای بیماری ام اس میباشد جهت اخذ داروهای مندرج در نسخه خویش به داروخانه مراجعه مینماید، پزشک داروخانه میبیند پزشک مربوطه در کنار داروهای معمول بیمار بنا بر تشخیص کنونی و جدید خویش دارویی را تجویز نموده که در تداخل و یا تقابل شدید و غیرقابل اجتنابی با داروهای متادول بیمار بوده و درصورت مصرف وضعیت ایشان را حاد و بعضا غیرقابل جبران مینماید.

در این فرض میبایست پزشک داروخانه یا بیمار را آگاه و دلالت نماید و از تحویل دارو خودداری ورزد و یا با برقراری تماس با پزشک معالج، جویای دلیل تجویز این چنینی داروها شود. خوب است بدانید در این فرض، در تنظیم  شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه میتوانید خواستار احراز تقصیر یا عدم تقصیر و مسئولیت پزشک داروخانه از بابت بی دقتی و بی احتیاطی در تحویل داروهای مربوطه را خواستار شوید.

مسئولیت پرستاران و کادر درمان

شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه میتواند همزمان با طرح دعوا علیه پرستار خاطی نیز همراه باشد. تصور نمایید بیماری مراجعات مکرر یا متداول به یک بیمارستان خاصی دارد. مثلا برای انجام دیالیز در فواصل زمانی خاص و تعیین شده و مقرر به بیمارستان مراجعه مینماید. پرستار یا پرستارانی از وضعیت وی مطلع و بیمار را میشناسند. پزشک معالج به دلیل تشخیص اشتباه بیماری جدیدی که بر بیمار دیالیزی عارض شده است، داروئهای خاصی را با دوز بالا برای وی تجویز مینماید. پرستار میبایست صحت آنها و ارتباط دارو با بیماری بیمار و تاثیر آن را مورد بررسی قرار دهد. زیرا پرستار است و تکلیف او مراقبت از بیمار است.

احد از صور مختلفه مراقبت کردن، کنترل و بررسی این امر است که چه دارویی به کدام بیمار داده میشود! شاکی میتواند در شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه، از پرستار مربوطه به دلیل قصور و عدم رعایت نظامات مربوطه و بی احتیاطی شکایت نماید.

مراجع شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه

  • برای شکایت از پزشک باید کجا بریم؟
  • در کجا باید شکایت از دکتر خویش را طرح کنیم؟
  • آیا یک مرجع برای رسیدگی به شکایات علیه پزشکان وجود دارد؟
  • چه مراجعی برای شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه صالح به رسیدگی میباشند؟

خوب است بدانید برای شکایت از پزشک میتوانید بطور همزمان به مراجع زیر مراجعه نمایید:

الف) سازمان نظام پزشکی، با حضور فیزیکی و طرح دعوای مربوطه با تقدیم دادخواست و تکمیل اظهارات و مندرجات لازمه در آن.

ب) دادسرای جرائم پزشکی، از طریق ثبت شکوائیه شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.

نکته: پس از ثبت شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده شما با شماره ۱۶ رقمی و بایگانی ۵ رقمی به حسب مورد به یکی از شعبات دادیاری یا بازپرسی ارجاع و از این پس، شخصا یا توسط وکیل جرائم پزشکی متخصص و بادانش و باتجربه روند عملیاتی پرونده خویش را پیگیری نمایید.

 

شکایت از پزشک توسط وکیل بابت تشخیص اشتباه

شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه امری تخصصی و نیازمند تجربه و مهارت لازم در زمینه های مختلف مربوطه است. وکلای باتجربه و متخصص مشغول به فعالیت در موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا ممکن است در جلسه مشاوره حقوقی حضوری یا تلفنی به شما عنوان نماید که مورد شما قابلیت پیگیری قانونی دارد یا خیر. بعبارت دیگر به شما بیان مینماید که طرح و تنظیم شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباه به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

ولیکن خوب است بدانید در بسیاری از موارد تشخیص اشتباه، قصور پزشکی محسوب نشده و قابلیت تعقیب جزائی ندارد. اما در مواردی که پزشک با تشخیص اشتباه در واقع صلاحیت و شایستگی خویش در طبابت را زیرسوال ببرد و تشخیص اشتباه او آنقدر فاحش باشد که هر پزشک دیگری بتواند به سهولت به درستی بیماری را تشخیص بدهد، قصور پزشکی وی محرز و شکایت از پزشک بابت تشخیص اشتباهش منتج به نتیجه خواهد شد.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.