مراقبت هاي پوستی در طول شبانه روز را جدی بگیرید

آشنایی و اطلاع رسانی از قوانین پزشکی (گردآوری شده)

یکشنبه ۰۵ فروردین ۰۳

مراقبت هاي پوستی در طول شبانه روز را جدی بگیرید

۳۴۸ بازديد
ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. استفادهٔ هم‌زمان از چندین کرم ترمیم‌کننده و به همراه محصولات مراقبتی چیزی جز آسیب به همراه نخواهد داشت. برای داشتن پوستی صاف و روشن محصولات مراقبت از پوست را باتوجه‌به نوع جذب آنها استفاده کنید. همهٔ ما می‌دانیم در زمان خواب، سلول‌های پوست شروع به اصلاح و بازسازی می‌کنند. بنابراین شرایط پوست و محیط، برنامهٔ استفاده از کرم‌ها را هنگام شب و روز تغییر خواهد داد.

مراقبت هاي پوست قبل از خواب : باید ها و نباید ها

در حالت کلی، یک برنامه منظم درست و دقیق مناسب تمامی پوست‌ها وجود ندارد، اما قطعاً ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست بسیار مهم است. فرقی نمی‌کند که یک مینیمالیست باشید که فقط از دو یا سه نوع کرم و شوینده استفاده می‌کند یا شخصی که روزانه 11 مرحله متوالی، از کرم‌ها استفاده می‌کند.

به گفتهٔ محققان پوست و مو استفاده از محصولات مراقبت از پوست به ترتیب مناسب و نحوه لایه‌بندی آنها تأثیر زیادی در عملکرد آنها دارد.

وظیفه پوست این است که مانند سدی در برابر نفوذ مواد و هرآنچه خارج از بدن قرار گیرد. اما بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مواد و املاحی دارند که ما به‌عمد می‌خواهیم وارد پوست و بدن شوند. پس برای این کار، به یک روش صحیح جهت استفاده از آنها نیاز داریم.

 

بهترین ترتیب استفاده محصولات مراقبت پوست (مخصوص روز)

پوست شما در طول روز، به دلیل مواجهه با آلودگی‌های محیط و هوا و استفادهٔ متعدد از مواد آرایشی به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل ابتدا باید پوست خود را برای مواجهه با یک روز سخت آماده کنید. 

مرحله 1: استفاده از پاک ‌کننده

صبح خود را با شستشوی صورت با آب گرم و ولرم شروع کنید. در صورت لزوم با یک پاک‌کننده ملایم و مناسب با نوع پوست صورت، سطح آن را پاک‌سازی کنید.

 

مرحله 2: استفاده از تونر 

اکثر مردم ترجیح می‌دهند از تونرها چشم‌پوشی کنند. این تصور وجود دارد که اکثر تونرها خشن هستند و پوست را تحریک می‌کنند. خوشبختانه، در محصولات جدید و قابل‌اطمینان دیگر چنین نیست.

نکته: تونر ها منافذ پوست را کوچک نمی‌کنند.

انواع جدید تونرها، با اهداف مختلفی طراحی شده‌اند؛ به طور مثال:

  •  انتقال آنتی‌اکسیدان‌ها
  • دارای مشتقات ویتامین B
  • اعمال اسیدهای مقوی به پوست 
  • تنظیم PH پوست
  • بستن منافذ پوست
  • آبرسانی پوست

علاوه بر این، هر نوع تونر برای یک مشکل پوستی متفاوت در نظر گرفته شده است. 

بااین‌حال، اگر تا به‌حال از تونر استفاده نکرده‌اید و پوست شما سالم به نظر می‌رسد، دیگر نیازی به استفاده از آن نیست. چرا که تونرها برای کمک به بازگرداندن pH پوست، پس از اینکه از صابون نامناسب و یا محصولات آرایشی غیراستاندارد استفاده کرده باشید، ایجاد شده‌اند.

 

 مرحله 3: استفاده از سرم (آنتی‌اکسیدان) ضد اکسید کننده

 
سرم‌ها: محصولات درمانی غنی از مواد مغذی هستند. تفاوت عمدهٔ سرم با کرم در این است که سرم‌ها، فوق‌العاده غلیظ هستند و مواد اضافی ندارند. سرم‌ها بر دوپایه آب و چربی ساخته می‌شوند. سرم‌های پوستی به دلیل داشتن مواد بسیار ریز با غلظت زیاد به‌راحتی در لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کنند.

  

عمدتاً از این محصول مراقبتی برای درمان آکنه و لک استفاده می‌شود؛ بنابراین، بهتر است که سرم را تا حد ممکن نزدیک به پوست استفاده کنید. امروزه سرم‌های مختلفی در بازار موجود است، اما محققان سرم‌های آنتی‌اکسیدانی را پیشنهاد می‌کنند که مزایای مختلفی هم دارند. از جمله:
 
کم‌رنگ شدن پاسخ التهابی پوست
 
خنثی‌سازی آسیب اشعه ماورا UV بنفش
 
ازبین‌بردن اثر آلاینده‌های محیطی
 
ضد چین‌وچروک
 
 ضد آکنه
 
روشن‌کننده
 
آب‌رسان

 

مرحله 4: استفاده از کرم دور چشم

به گفته کارشناسان حوزه پوست، استفاده از کرم دور چشم بعد از 20 سالگی، حداقل یک‌بار در شب و دو بار در روز ضروری است. کرم دور چشم مزایای مختلفی دارد؛ از جمله:

 حفظ سلامت پوست دور چشم

افزایش ضخامت پوست زیر چشم

بهبود کیفیت پوست زیر چشم

افزایش انعطاف پلک

ایجاد ظاهر صاف و بدون چروک پلک

حفظ کلاژن

  

برای دستیابی به بهترین نتیجه، استفاده منظم از کرم دور چشم ضروری است. هیچ‌ فرمولی جادویی نیست و نتایج یک‌شبه رخ نمی‌دهد. پس برای داشتن یک نتیجهٔ مثبت باید در طولانی‌مدت ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست را رعایت کنید.

همهٔ شما دوستان می‌دانید که خرید کرم دور چشم جزو اقلام ضروری هر شخص است. داشتن پوستی سالم در اطراف چشم، ظرافت و زیبایی چشمان شما را به رخ بیننده خواهد کشید. برای خرید انواع کرم دور چشم روی کلیک کنید.  

 

مرحله 5: درمان آکنه (درمان موضعی لک)

درمان لکه و آکنه زمان‌بر است و احتیاج به مراقبت بیشتر دارد. توجه داشته باشید هر محصولی نحوهٔ تأثیرگذاری و مدت‌زمان خاصی را برای درمان می‌خواهد. به طور مثال، به گفتهٔ محققان، بنزوئیل پراکسید یک ماده رایج در درمان لکه‌های آکنه است. این ماده حدود یک تا سه ساعت زمان، برای تأثیرگذاری نیاز دارد.
هر پماد یا کرمی که قبل از اتمام کار با آن تماس پیدا کند، تأثیرگذاری آن را کاهش خواهد داد. به همین دلیل باید قبل از آن هیچ مادهٔ دیگری استفاده نشود.
از طرفی، به یاد داشته باشید که درمان لکه‌ها، پوست را خشک می‌کند. بنابراین، همیشه فقط در نقاطی از پوست که دچار لک و آکنه باشد از محصولات مراقبت پوست ضدلک و ضدآکنه استفاده کنید.

 

مرحله 6: استفاده از مرطوب‌ کننده

بله، همه به مرطوب‌کننده نیاز دارند، حتی اگر پوست چربی دارید و سیستم بدنی شما به طور طبیعی متشکل از غده‌هایی است که روغن (یا سبوم) ترشح می‌کند. بسیاری از ما پس از قرارگیری در معرض خورشید، آب‌وهوای سرد و خشک و مواد شیمیایی سخت، نیاز به آبرسانی اضافی داریم.

 

اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده، زمانی است که پوست هنوز کمی رطوبت دارد. توجه داشته باشید اگر از پمادهای درمانی برای لکه‌های آکنه استفاده می‌کنید، از استفاده از مرطوب‌کننده در این نقاط خودداری کنید. یادتان باشد در ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی، مرطوب کننده‌ها حذف نشوند.

مرحله 7: استفاده از ضدآفتاب

اگر از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید، باید آخرین مرحله در برنامه مراقبت از پوست، در طول روز باشد. پزشکان معتقدند ضدآفتاب‌های شیمیایی باید در پوست جذب شوند تا مؤثر واقع شوند؛ بنابراین، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها باعث تأخیر و یا مانع در اثرگذاری آن می‌شود. بااین‌حال، اگر قبل از مرطوب‌کننده ضدآفتاب بزنید، مرطوب‌کننده نیز به همین دلیل اثزگذار نیست. زیرا، پوست با ضدآفتاب شیمیایی کامل پوشانده شده است.

 در خرید محصولات مراقبت از پوست قیمت و برند و مواد مورداستفاده در آنها بسیار مهم هستند. محققان توصیه می‌کنند محصولاتی را بر روی پوست خود استفاده کنید که پایه گیاهی داشته باشند.

 


ترتیب استفاده محصولات مراقبت پوست مخصوص شب

محققان می‌گویند ازآنجاکه پوست شما به طور طبیعی خود را در زمان شب ترمیم می‌کند. بهتر است استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی را قبل از خواب، جدی بگیرید. برنامه شبانه مراقبت پوست باید مطابق نیازها پوستی شما با دارا بودن پمادها و کرم‌های مختلف باشد.

مرحله 1: استفاده از پاک ‌کننده

برای خلاص شدن از شر دوده، آلودگی‌ها، چربی‌های روزانه و مواد آرایشی، کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از شستن صورت، ابتدا آرایش خود را با یک پاک‌کننده آرایشی اختصاصی پاک کنید و سپس صورت خود را مواد مناسب پوستتان، شستشو دهید.

نکته: اگر از یک‌لایه بردار فیزیکی مانند اسکراب صورت استفاده می‌کنید، پس از پاک‌کردن آرایش صورت از آن به‌جای پاک‌کننده استفاده کنید.

مرحله 2: استفاده از تونرها، مواد موردنیاز و تقویت ‌کننده‌ها

اگر پزشک شما تونر تجویز کرده است، همانند روش استفاده تونر ها در روز می‌توانید هنگام شب نیز از آنها استفاده کنید.

از طرفی در شب، برخی از افراد دوست دارند انواع مختلف تقویت‌کننده‌های مراقبتی از پوست را استفاده کنند که هدف اصلی آنها آبرسانی و تغذیه پوست است. ازآنجاکه این فرمول‌ها سبک و تقریباً شبیه آب هستند، پس از شستن صورت می‌توانید از آنها استفاده کنید. محققان توصیه می‌کنند اگر از تونر و تقویت‌کنندهٔ پوست به طور هم ‌زمان استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا تونر و سپس محصولات ترمیم کننده استفاده شود.

 

مرحله 3: استفاده از کرم چشم

جدا از اینکه کرم دور چشم می‌تواند بر روی چین‌وچروک اطراف چشم و تیرگی چشم بسیار تأثیرگذار است همچنین می‌توانند از پوست ظریف چشم شما در برابر سایر محصولات مراقبت از پوست محافظت کنند. چرا که مواد و محصولات مختلف ممکن است نواحی اطراف چشم را دچار آسیب کنند. این آسیب‌ها به دلیل ظریف بودن پوست این نواحی بیشتر اتفاق می‌افتد.

مرحله 4: استفاده از داروهای پوستی، سرم‌های پوستی و لایه‌برداری پوستی

مانند سایر اعضای بدن، پوست قسمت عمده ترمیم، بازیابی و بازسازی خود را هنگام خواب انجام می‌دهد. به همین دلیل است که بیشتر درمان‌های هدفمند مراقبت پوست، مانند داروهای تجویز شده (کرم ترتینوئین tretinoin، آکنه و روزاسه rosacea) ، کرم‌های رتینول retinol، درمان‌های لایه‌برداری exfoliating (پد و ماسک لایه بردار) و سرم‌های ضد پیری (تزریق شده با پپتیدها، فاکتورهای رشد و سایر مواد فعال بیولوژیکی) هنگام شب استفاده می‌شوند.

بااین‌حال، پزشکان توصیه می‌کنند به‌جای لایه‌لایه کردن تمام سرم‌ها و کرم‌های درمانی بر روی پوست، بسته به نیازهای لحظه‌ای پوست، یک درمان خاص انتخاب کنید. چرا که استفاده از مواد مختلف بسیار زیاد فقط خطر تحریک پوستی را افزایش می‌دهد و احتمال نتیجه مطلوب را کاهش می‌دهد.

نکته: درمان‌های شبانه را بر اساس آنچه پوست شما نیاز دارد انتخاب کنید، نه بر اساس آنچه در کابینت دارو دارید. بعضی از شب‌ها ممکن است فقط شستشو و مرطوب‌سازی کافی باشد.

 

به طور مثال: از بین داروهای تجویز شده (برای آکنه یا روزاسه rosacea) یا درمان‌های لایه بردار (مانند پد AHA / BHA ، لایه بردار یا ماسک سم‌زدایی) فقط یک مورد را انتخاب کنید. زیرا اگر از هر دو مورد دارویی در یک شب استفاده کنید، خطر تحریک پوستی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهید.

نکته: کرم‌های رتینول retinol creams (بدون نسخه یا نسخه پزشک) را همراه با کرم‌های لایه بردار استفاده نکنید. دارو و کرم‌های لایه بردار را به میزان کم، یک تا سه بار در هفته استفاده کنید.

مرحله 5: استفاده از کرم مرطوب‌ کننده در شب

برخی از افراد از مرطوب‌کننده یکسان برای شب و روز استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید مرطوب‌کننده‌های شب معمولاً سنگین‌تر هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طی چند ساعت جذب پوست ‌شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند مرطوب‌کننده، به‌ویژه مواد سنگینی که در شب استفاده می‌شوند، یک پوشش محافظتی روی پوست ایجاد می‌کنند تا از تبخیر آب در هنگام خواب جلوگیری کند. حفظ مقدار زیاد آب در پوست برای بهبود و حفظ سلامت پوست کلید مهم زیبایی است. بنابراین، مرطوب‌کننده باید آخرین قدم باشد.

 

نتیجه گیری : جدا از ترتیب استفاده، برخی از کارشناسان معتقدند که درنظرگرفتن مدت‌زمان جذب محصولات مراقبتی نیز مهم است. ازآنجاکه اغلب ما برای رسیدن به کارهای دیگر عجله داریم بهتر است روال مراقبت از پوست خود را ساده انتخاب کنید. برای اطمینان از جذب مناسب باید پنج تا 30 دقیقه قبل از مرحله بعدی صبر کنید. بیشتر افراد چنین زمانی را ندارند تا صرف استفاده از این اقلام کنند پس در چنین شرایطی اگر مواد مختلفی باید بر روی پوست خود استعمال کنید بهتر است پس از هر لایه کمی مکث کنید (یک دقیقه) تا هر محصول بتواند با پوست به‌خوبی واکنش دهد.توصیه دیگر این است که به پوست خود افتخار کنید. به یاد داشته باشید که شما بی‌نظیر هستید و هیچ‌کس دیگری پوست شما را ندارد. 

علائم لوپوس پوست چیست؟

  • علائم لوپوس سیستمیک می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و حتی با گذشت زمان تغییر کند.
  • علائم معمول لوپوس شامل خستگی، درد و تورم در مفاصل، سردرد، ریزش مو، کم خونی و مشکلات لخته شدن خون است.
  • پدیده رینود یک علامت بارز لوپوس است. این حالت هنگامی اتفاق می افتد که انگشتان در مواجهه با سرما سفید و آبی شده و سوزن سوزن می شوند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.