تجدید نظر در مجازات قصور پزشکی چگونه ممکن است؟

آشنایی و اطلاع رسانی از قوانین پزشکی (گردآوری شده)

یکشنبه ۰۵ فروردین ۰۳

تجدید نظر در مجازات قصور پزشکی چگونه ممکن است؟

۴۰۲ بازديد



قصور پزشکی
 جزو مواردی است که طی چند سال اخیر به کرات در رأس اخبار قرار گرفته و انتقادات بسیاری را متوجه جامعه پزشکی کرده است. از مرگ در اثر بیهوشی در عمل جراحی زیبایی بینی گرفته تا ماجرای بخیه زدن صورت کودک اصفهانی و… .

چناچه اقدامات پزشکان و پیراپزشکان خارج از ضوابط فنی و رعایت موازین علمی و پزشکی باشد و در نتیجه آن ضرر و زیانی متوجه بیماران شود، از دو حالت خارج نیست:


  • تخلفات انتظامی

شامل مواردی چون عدم رعایت نرخ مصوب تعرفه‌های پزشکی، ارائه داروهای مشابه به جای داروی اصلی، برخورد نامناسب کادر پزشکی با بیماران، عدم پذیرش بیماران اورژانسی توسط مراکز درمانی و نداشتن امکانات ضروری پزشکی را شامل می شود که مجازات‌ها نیز از نوع انتظامی است. مرجع تشخیص این امر سازمان نظام پزشکی است و به دلیل تخصصی بودن موضوع از نظرات کارشناسی متخصصان مربوطه استفاده خواهد شد. اگر تخلف پزشکان متضمن یکی از عناوین مجرمانه نباشد فقط به عنوان تخلف انتظامی با آن برخورد خواهد شد . عدم‌ رعایت‌ موازین‌ شرعی‌ و قانونی‌ و مقررات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ و شغلی‌ و سهل‌انگاری‌ درانجام‌ وظایف‌ قانونی‌ به‌ وسیله‌ شاغلان‌ حرف‌ پزشکی‌ و وابسته‌ به‌ پزشکی،‌ تخلف‌ محسوب می‌شود‌ و متخلفان‌ با توجه‌ به‌ شدت‌ و ضعف‌ عمل‌ ارتکابی‌ و تعدد و تکرار آن،‌ حسب‌ مورد به‌ مجازات‌های‌ زیر محکوم‌ می‌شوند:

  • تذکر یا توبیخ‌ شفاهی‌ در حضور هیات‌ مدیره‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌.
  • اخطار یا توبیخ‌ کتبی‌ با درج‌ در پرونده‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌.
  • توبیخ‌ کتبی‌ با درج‌ در پرونده‌ نظام‌ پزشکی‌ و نشریه‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌ یا الصاق‌ رأی‌ در تابلو اعلانات‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌.
  • محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از 3‌ ماه‌ تا 1‌ سال‌ در محل‌ ارتکاب‌ تخلف‌.
  • محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از 3‌ ماه‌ تا 1 سال‌ در تمام‌ کشور.
  • محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ از بیش‌ از 1 سال‌ تا 5‌ سال‌ در تمام‌ کشور.
  • محرومیت‌ دائم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور.

    جرایم پزشکی:

مرجع احراز جرم و تعیین مجازات آن برعهده مراجع قضایی اعم از دادسرا و دادگاه‌های کیفری است. البته دراین مورد هم به لحاظ تخصصی بودن موضوع، از نظرات کارشناسی سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی استفاده می‌شود. ولی تعیین تقصیر و یا قصور کادر پزشکی و یا بی گناهی آنان در نهایت برعهده قاضی صادر کننده رای است. چنانچه تخلف پزشکان و کادر پزشکی متضمن یکی ازعناوین مجرمانه مانند قتل یا ضرب و جرح و نقص عضو اعم از عمدی یا غیرعمدی و سقط جنین بر خلاف ضوابط و مانند آن باشد، با مرتکب آن برابرمجازات‌های مندرج در قوانین جزایی به خصوص قانون مجازات اسلامی برخورد خواهد شد، که حسب مورد مجازات‌هایی مانند حبس و جزای نقدی و پرداخت دیه وحتی محرومیت از اشتغال به حرفه طبابت را در بر خواهد داشت.

رسیدگی به تخلفات پزشکی و مجازات خاطیان

: قبل از اصلاح قانون مجازات اسلامی‌در سال 1392، به موجب ماده 22 قانون مجازات اسلامی‌سابق قضات می‌توانستند مجازات حبس را براساس شرایطی به جزای نقدی تبدیل کنند، لیکن با تصویب و اجرایی شدن قانون مجازات اسلامی‌جدید ماده 37 قانون جدید جایگزین ماده 22 سابق شد. هر چند قانونگذار به طبقه‌بندی مجازات‌ها پرداخته و همچنین نوآوری‌های خوبی در‌این زمینه داشته‌است، اما تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی را حذف کرده و به قضات اجازه داده است که مجازات حبس را تا یک‌سوم کاهش دهند. بنابراین خطاهای پزشکی هم که مشمول‌این قانون است علاوه بر پرداخت دیه، قضات می‌توانند از حیث جنبه عمومی‌جرم نیز، مجازات حبس را تا یک سوم کاهش دهند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.