استفاده فوری از داروی Remdesivir برای درمان کرونا ویروس

آشنایی و اطلاع رسانی از قوانین پزشکی (گردآوری شده)

جمعه ۲۴ فروردین ۰۳

استفاده فوری از داروی Remdesivir برای درمان کرونا ویروس

۳۵۸ بازديد
در نهایت بعد از ماه‌ها انتظار و بعد از هزاران مرگ‌ومیر در نقاط مختلف دنیا در اثر ویروس کرونا چنین به نظر می‌رسد که داروی Remdesivir در درمان برخی از بیماران کرونا ویروس مفید بوده و با استفاده از این دارو بیماران سریع‌تر بهبود می‌یابند. این اولین دارویی است که برای مبارزه با ویروس کرونای جدید Covid-19 کمک‌کننده شناخته شده است. ویروس کرونا تا حال موجب کشته‌شدن بیش از 230،000 نفر در سراسر جهان شده است.

 

استفن هان Stephen Hahn ، کمیسر سازمان غذا و داروی آمریکا FDA ، روز گذشته اعلام کرد که این دارو برای بیماران بستری Covid-19 در دسترس است. داده‌ها نشان می‌دهد که Remdesivir تأثیر واضح و قابل‌توجهی در کاهش زمان بهبود دارد. به نظر می‌رسد این دارو می‌تواند رشد این ویروس را مسدود کند. FDA پس از مطالعات متعدد اعلام کرد داروی Remdesivir شرکت Gilead زمان بهبودی را 31٪ یا به طور متوسط حدود چهار روز برای بیماران Covid-19 بستری کاهش می‌دهد. مطالعه 1063 بیمار، بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین آزمایش دارو بوده و شامل یک گروه مقایسه‌ای می‌شود که فقط مراقبت معمول را دریافت می‌کنند تا اثرات Remdesivir با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. کسانی که به آنها دارو داده شده بود، به طور متوسط در عرض 11 روز پس از بیماری بهبودیافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند این در حالی است که مدت بیماری برای بیماران دیگر حدود 15 روز بود. این دارو همچنین ممکن است به کاهش مرگ‌ومیر نیز کمک کند، اگرچه نتایج جزئی کاهش مرگ میر تاکنون فاش نشده است و قطعی نیست. متخصصان اعلام کرده‌اند که این دارو به‌عنوان یک استاندارد درمانی مطمئن و جدید برای بیماران 19-Covid تبدیل می‌شود. همچنین باید توجه داشت این دارو بر روی مبتلایان به بیماری خفیف آزمایش نشده است.

 

در موارد عادی، FDA به شواهد اساسی درباره ایمنی و اثربخشی داروها، معمولاً از طریق یک یا چند مطالعه بزرگ و با دقت کنترل شده نیاز دارد تا آنها را ثبت کند. اما در مواقع فوریت‌های بهداشت عمومی، سازمان غذا و دارو می‌تواند از این استانداردها چشم‌پوشی کند، به‌شرط آنکه مزایای بالقوه یک داروی تجربی از خطرات آن فراتر رود.

 

در حال حاضر هیچ دارویی برای معالجه کرونا ویروس تأیید نشده است و Remdesivir هنوز به تصویب رسمی نیاز دارد. اگر محققان شرکت Gilead یا سایر محققان اطلاعات اضافی از ایمنی و اثربخشی Remdesivir ارائه دهند، FDA می‌تواند وضعیت دارو را به تصویب کامل تبدیل کند.

 

FDA طی بیانیه‌ای اعلام کرده است، استفاده از این دارو برای بزرگسالان یا کودکانی که به علت Covid-19 در بیمارستان بستری شده‌اند و وضعیت آنها «بحرانی» است، یعنی میزان اکسیژن خون آنها پایین بوده و به اکسیژن درمانی نیاز دارند مجاز است. بر اساس ارزیابی معیارهای مجوز FDA مشخص شد که منطقی است باور کنیم که Remdesivir ممکن است در درمان Covid-19 مؤثر باشد و با توجه به اینکه هیچ درمان جایگزین کافی، تصویب یا در دسترس نیست. مزایای شناخته شده و احتمالی داروی Remdesivir برای درمان ویروس کرونا از خطرات شناخته شده و احتمالی این دارو فراتر است.

 

مجوز استفاده اضطراری EUA همچنین شامل اطلاعاتی در مورد عوارض جانبی احتمالی این دارو است که شامل افزایش سطح آنزیم‌های کبدی است که ممکن است نشانه التهاب یا آسیب سلول‌های کبدی باشد و واکنش‌های ناشی از تزریق که ممکن است فشار خون کم، حالت تهوع، استفراغ، تعریق و لرز را به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است عوارض جانبی جدی دیگری نیز وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده‌اند. EUA به بیمارستان‌ها هشدار داده است که قبل از شروع درمان با داروی Remdesivir، آنزیم‌های کبدی بیماران را از طریق آزمایش خون کنترل کنند.

 

روش درمان با داروی Remdesivir به این شکل است که این دارو یک بار در روز تا 10 روز برای رسیدن به نتیجه مناسب و بهبودی بیمار تجویز می‌شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.